högtalare förstärkare RIAA förförstärkare hifi hi-fi bilstereo bilhögtalare VW Volkswagen Volvo Dacia ritningar högtalarsatser baselement diskantelement bas diskant foto fotografering kamera digital kamera digitalkameror LCHF bantning kolhydrater camping tält semester

bygga bygg byga högtalare speakers loudspeakers montera högtalare köpa högtalare bästa högtalarna lågpris bygga själv montera själv förstärkare stärkare föstärkare sätta ihop förstärkare förförstärkare slutsteg effektsteg monoblock stereoförstärkare Hi-Fi hifi hi-fi effektförstärkare monoförstärkare mono stereo rör rörförstärkare rörslutsteg rörklang låter som rör bättre än rör neutralt ljud njutbart ljud bästa ljudet bästa högtalarna gör det själv högtalare gör det själv förstärkare bygga bygg byga högtalare speakers loudspeakers montera högtalare köpa högtalare bästa högtalarna lågpris bygga själv montera själv förstärkare stärkare föstärkare sätta ihop förstärkare förförstärkare slutsteg effektsteg monoblock stereoförstärkare Hi-Fi hifi hi-fi effektförstärkare monoförstärkare mono stereo rör rörförstärkare rörslutsteg rörklang låter som rör bättre än rör neutralt ljud njutbart ljud bästa ljudet bästa högtalarna gör det själv högtalare gör det själv förstärkare


Besök oss gärna på Facebook!



besökare hittills. Counter: http://www.digits.net


Bygg exakt den högtalare som passar dig! Ställ gärna höga krav, du blir inte besviken. (Kolla facebookrecensionerna)          
Den här sidan är en guide för dig som känner dig tveksam inför vilken modell du ska välja.
Om du vill gå direkt till högtalarsidorna, klicka här för att komma tillbaka till startsidan där länkarna finns i tabellen en bit ner.

Det finns vissa samband man bör ha klart för sig. Det handlar både om lådtyp och lådstorlek:
För det första: Storleken. För att få ett baselemen att arbeta optimalt behöver man en viss lådstorlek och en anpassad basport.
Man kan också ha sluten låda, men då får man vara beredd på att basen inte går lika djupt.
Hur bra bas vill du ha?

Om du har tillräckligt bra lurar eller högtalare anslutna nu, kan du lyssna på testtonerna här, så förstår du vad siffrorna innebär:

50 Hz testton       40 Hz testton        30 Hz testton

Som du märker (om du har bra lurar / högtalare) så är redan 50 Hz en djup baston. 
Så när SQ-50HV klarar dryga 40 Hz och SQ-50H och SQ-50L drygt 30 Hz är det inga problem. All musik funkar.
Att de dessutom har låg distorsion även i basregistret bidrar ytterligare till det njutbara ljudet. Basen grötar inte ihop, det handlar om Hi-Fi av hög klass i hela registret, även basen.

Här är fem
olika frekvenskurvor som belyser hur några olika lådor (och baselement) påverkar frekvensgången:



Vit kurva: SQ-150. -3 dB / 30 Hz. Alla andra har samma baselement, men SQ-150 har dubbla baselement med dubbla spolar.
Kraftig grön kurva = SQ-50H och SQ-50L. -3 dB / 32 Hz. Riktigt djup bas trots måttlig storlek och hög verkningsgrad (90 dB).
Tunn grön kurva = SQ-50HV. Lådvolym c:a 25 liter. -3 dB / 43 Hz.
Samma höga verkningsgrad som H- och V-lådorna.
Blå kurva: Sluten låda 25 liter. -3 dB / 63 Hz. Röd kurva: Sluten låda 10 liter. -3 dB / 70 Hz men basen över 75 Hz är starkare.
Så SQ-50HVA som är en basreflexlåda går hela 20 Hz djupare i basen än en sluten låda med precis samma storlek.
Det är först när volymen minskas ganska mycket mer (till c:a 10 liter) som en sluten låda behövs, eftersom en basreflexlåda då får alldeles för ojämn frekvenskurva.
Men det är naturligtvis inte bara basåtergivningen som avgör vad högtalaren passar till:

Om du ska ha högtalarna till din hemmabio vill du säkert att de ska kunna trycka på rejält när det behövs. SQ-150H är bäst om man vill ha ljudet i samma höjd som bilden och fullt ljudtryck långt ner i subbasen (se vit kurva här ovan).
Ljudet har lite extra värme, så vid lyssning på framförallt lite äldre inspelningar har de en extra "mysfaktor". Även många som lyssnar på lite tuffare rockmusik har uttryckt uppskattning av ljudkvaliteten. Och så tål de hela 150 W RMS. Du får ett ljud som slår de flesta biografers, det blir verkligen imponerande.
Har du en separat subbaslåda så att högtalarna inte behöver klara subbasen själva, men fortfarande vill ha bra tryck, kan du välja SQ-50HV. Halva volymen. Dock, lyssna på 40 Hz-tonen längre upp på sidan. Den klarar även HV-lådan galant!

Om du är ute efter musikhögtalare i toppkvalitet med verklig livekänsla och varenda liten detalj återgiven klart och rent, välj SQ-50H eller
SQ-50L. Särskilt om du lyssnar på "lite av varje". För de klarar all sorts musik. Vi har dem i vår butik och kan lyssna hela dagar på olika sorters musik utan att tröttna.
De har full studiokvalitet, så allt de matas med kommer fram klart och tydligt, utan att vare sig dämpas eller överdrivas. Och utan färgning. Ljudet är rent, varken "varmt" eller "kallt".
Musiken blir därför njutbar på ett helt annat sätt än i de massproducerade standardhögtalare de flesta har hemma.
Mänsklig röst låter levande, närvarande och äkta,instrument får den klang och känsla som de har på inspelningen.
Ljudet är så bra att inspelningstekniker i sina forum har jämfört dem med högtalare som kostar tiotals gånger mer, och de används när det här skrivs (mars 2017) i dussintals inspelningsstudior (och tusentals svenska och utländska hem).
Så... vill du ha ljud i toppklass är det de olika SQ-50-modellerna som gäller. H och V med fullt basregister ända ner i djup subbas, HV-modellen för dig som vill ha lägre högtalare (60 cm) och nöjer dig med "vanlig" musikbasåtergivning.

Om du vill ha studiomonitorer till en musikstudio utan att behöva lägga ut en förmögenhet: SQ-50H eller SQ-50L.
Du kommer att höra allt som finns på inspelningarna innan de går i produktion. Även små detaljer, både medvetna och misstag, som du skulle kunna missa med enklare högtalare. Faktum är att en av våra första kunder av SQ-50 var en inspelningstekniker som strax hade missat en viktig detalj i basregistret vid en inspelning som därmed var havererad. Vad de studiomonitorer kostade där missen inte hördes? Runt 80 000. I SQ-50 hördes den direkt. Även basregistret har hög upplösning, det är ingen vanlig "bullerbas" i SQ-50.

Om du redan har en subbaslåda men inte är riktigt nöjd med själva ljudkvaliteten i sin hemmabio rekommenderas MB-50. De har samma rena, naturliga och kristallklara ljud som SQ-50-serien, men lådan är mindre. Om du kan välja delningsfrekvens i hemmabioförstärkaren, sätt den någonstans mellan 70 och 120 Hz.
Vi har också många kunder som gjort stativhögtalare av MB-50, se de som är ytterst bilden högst upp på den här sidan.
De stativhögtalare du ser på bilden har gjorts av Göran Ekmark, en kund som byggde SQ-50 för många år sedan och nu flyttat över innehållet i ett par stativhögtalarlådor i stället. (Vi fick bilden när det här höll på att skrivas, den 26 mars 2017, med tillstånd att använda bilden och hans namn. Inte konstigt alls, för de är kanonsnygga, något han kan vara stolt över! Vad han tycker om ljudet? Han avslutade sitt mejl med "
Hur som helst, jag är grymt nöjd".

Om du är nyfiken på hornhögtalare, men vill samtidigt ha bra Hi-Fi-ljud: VH-1. Hornhögtalare har en speciell förmåga att lyfta fram musiken, den hamnar så att säga mitt i rummet. Lite som att sitta på en konsert, närvarokänslan är förhöjd, det blir lite extra tryck i övre mellanregistret där mänsklig röst är. Rumsfyllnaden är också rejäl, rum på 40-50 kvadratmeter är inga problem även om förstärkaren bara är på något tiotal watt. Efter många år med SQ-50 är jag själv extremt petig, men faktum är att inte en enda av våra kunder som byggt VH-1 har klagat. Tvärtom blev en kund som just byggt dem sur för att vi inte gjorde mer reklam för dem än vi gör. (Vi har kvar hans "klagomål" på facebooksidan.)
Högtalarsatsen är billig, så om du känner för att testa är det verkligen en kul upplevelse, och troligen gör du dig aldrig av med dem. Lite svårare att bygga än våra "vanliga" högtalarlådor, men det är värt besväret. Livekänsla och pulstryck är svårslagna. Anslutna till en hemmabioförstärkare kan ett pistolskott i en film får grannarna att ringa polisen...

Så, för att sammanfatta det hela:
Du lyssnar på all sorts musik och har höga krav på naturlighet och exakt återgivning av minsta detalj: SQ-50-serien.
Om du dessutom vill få fram den allra djupaste basen, välj H- eller L-varianterna.
Ska de stå på var sin sida om en skärm eller filmduk, välj H-modellen så att ljudet kommer upp i bildhöjd.
När vi säger att andra högtalare inte har samma detaljupplösning betyder inte det att de är dåliga på något sätt. Det är bara det att SQ-50 är så extremt bra på den saken. Baselementet (som går ända till 10 kHz!) har väldigt låg rörlig massa (12 gram) som gör att det följer med i minsta lilla förändring i signalen, så ingenting slätas över.

Du vill ha rejält tryck och kännbar baspuls i hemmabion: SQ-150.
Eller du lyssnar mest på rockmusik eller jazz (inte storbands-), och vill ha riktigt högt ljudtryck:
Också SQ-150.
Ljudet har lite extra värme och är lite mjukare än hos SQ-50-serien. Många tycker att det låter härligt, men vi rekommenderar dem inte till inspelningsstudior eftersom man då kanske inte upptäcker små inspelningsmissar. Men de är ändå en bra bit bättre än det de flesta har hemma. Vi får mycket beröm för dem, särskilt av dem som lyssnar på tuff musik, jazz och äldre inspelningar då värmen i ljudet kan bidra till att öka njutningen, ungefär som lite äldre rörförstärkare.

Du vill ha den extra luftigheten och konsertkänslan som bara hornhögtalare har? VH-1. Det här var den första högtalare vi började marknadsföra högtalarsatser till, år 1998, och ljudet har fått massor av beröm från glada kunder.

Vilka högtalare har vi själva, jag och min fru?
På jobbet (= i butiken) har vi både SQ-50L, SQ-50C och SQ-150.
Hemma har vi SQ-50H. De står på var sin sida om en datorskärm som vi har för film och webb-TV. Och de används givetvis också för all musiklyssning i hemmet (via CM-100V-förstärkaren).
På jobbet händer det ibland att vi lyssnar på SQ-150-högtalarna, i synnerhet när vi lyssnar på lite äldre popmusik som mår bra av att få den extra fyllighet och värme som SQ-150 ger. Det ökar "mysfaktorn".
Men med åren har vi blivit väldigt kräsna, så när det är bra inspelningar blir det alltid SQ-50. Då kommer också CM-100V-förstärkaren till sin fulla rätt. Man hör att en kör består av fyra olika personer, man hör skillnaden mellan olika akustiska gitarrers klang, att tungan lyfter från gommen när en sångerska börjar sjunga, att det knarrar till i en stol när symfoniorkestern slutar spela... Kort sagt, en massa små, små detaljer som gör att musiken blir levande, närvarande och äkta, och som många högtalare missar.

Enda nackdelen med att vi vant oss vid SQ-50 är när vi besöker vänner som vill demonstrera sin nya stereoanläggning. När de frågar, vågar vi inte vågar säga vad vi tycker. (Oftast platt och ointressant, jämförelsevis.)
Efter en stund vrider de ner volymen och har på lite bakgrundsmusik i stället. Vi kan andas ut.


Om du vill komma till högtalarsidorna, klicka här för att komma tillbaka till startsidan där länkarna finns i tabellen en bit ner.

Telefon: 070 776 00 45, säkrast vardagar 11-17. Samma nummer för SMS och Swish. E-post: email@valutronic.se

rwerwwer
erwwe
erwerwewerwerwerwe