Magic Earth navigator
Inställningar, karthämtning och navigation
OM DU REDAN GJORT DINA INSTÄLLNINGAR, KLICKA HÄR FÖR HUR MAN NAVIGERAR.

Magic Earth kan hämtas från Google Play och App Store.
Anvisningarna här gäller appen i Android-version, men sannolikt är det ungefär samma för iOS.
Den smartphone jag testat på har en enkel MT6737-processor (Antutu-värde bara runt 21000) och Android 6.0, och det funkar utmärkt. Så det är ingen särskilt krävande app.

Börja med att se till att din mobil eller platta har Wifi påslaget. Du kan visserligen använda mobildata, men när du börjar ladda ner kartor kommer det att sluka väldigt mycket surfpott. Så Wifi om du har fast pris hemma är att föredra.

När du startat Magic Earth ser det ut så här efter några sekunder. En karta över platsen där du är har laddats ner.
Om du inte ser sökfönstret upptill och inställningspanelen nedtill, klicka bara på skärnen.
Det är så man slår till / från panelerna, så om du någon gång saknar dem, klicka på skärmen! Och när du vill navigera i fullskärm, klicka bort dem.

.


Inställningar:

Det första du ska göra (om du har en smartphone med separat minneskort) är att kolla så att kartor och data hamnar där.
Klicka nere till höger, på kugghjulet. Nu öppnas Inställningar.


Klicka på Allmän.

Kolla så att det står "Föredra extern lagring" vid Kartlagring.

Kanske är det också säkrast att via mobilens inställningar (på Android: Inställningar - Appar - Magic Earth) kolla behörigheter och se till att Lagring är påslaget, likaså Plats. Lämna Kontakter och Telefon frånkopplade.
Lägg märke till att appen bara behöver Lagring (för att kunna lagra kartor och data på minneskortet) och Plats (för att få kontakt med GPS-mottagaren i mobilen/plattan). Alltså inget som kan läsa av din mobils innehåll, inget som kan "ringa hem" och skicka något från din mobiltelefon. Utvecklarna respekterar din integritet.

Som du ser har jag valt "Av" på Nattfärger. Orsaken är att min mobil är bra på att skruva ner skärmljuset när det blir mörkt i omgivningen, och dagkartorna är bättre på visning av points of interest och 3D-byggnader än nattkartorna. Tycker du däremot att din mobilskärm är för ljus när det mörknar, välj "På" i stället, så slår appen om till mörka kartor vid solnedgången.

Backa till startskärmen igen, klicka på kugghjulet (Inställningar) och välj sedan Avancerade inställningar.

Under Map Data Cache Size ser du en blå knapp på ett grått streck. För knappen längst åt vänster.
Texten i mitten ändras då från 1GB till 300 MB. Du behöver inte lagra 1 GB onlinekartor när du ändå ska navigera med offlinekartor. Så här sparar du 700 MB utrymme i mobilens minne som du i stället kan använda till annat.


Backa till Inställningar igen, och klicka nu på ljud.

Röstspråk:
På svenska kan du välja mellan två inspelade röster och (om, du inte har en alltför gammal mobiltelefon) text-till-tal, dvs en syntetisk röst, som dock är helt OK åtminstone på min androidmobil.
Text-till-tal ger mera information: I en gatukorsning säger kanske den inspelade rösten "sväng till höger och sedan till vänster". Men text-till-tal-rösten kan då säga "Sväng till höger, in på Drottningsgatan, sedan sväng till vänster in på Kungsvägen." Den kan nämligen läsa upp gatunamn, det klarar inte inspelade röster. Alltså en mycket tydligare instruktion.
Själv tycker jag att Android har lyckats bra med sin kvinnliga svenska text-till-tal-röst. Lite opersonlig, givetvis, "hon" är ju ingen person, men rösten är tydlig och klar, och det är väl viktigast i sammanhanget.
Hur fort och uttrycksfullt "hon" ska tala ställer du in under inställningar - språk och inmatning - text-till-tal i själva mobilen eller plattan, inte i den här appen. (Hur man i iOS vet jag inte.)

Bluetooth:
Om du har en bilstereo med Bluetooth, eller vill använda en bluetoothhörlur rekommenderar jag inställningarna du ser på bilden ovan. Då blir det så här, vi antar att du spelar musik på bilstereon och mobilen är sammankopplad via Bluetooth med bilstereon:
Musiken spelas, men avbryts när en körinstruktion kommer. Efter instruktionen återgår stereon till musiken.
Så fort man stänger av bilstereon spelas instruktionerna upp i mobilhögtalaren i stället. Samma sak med en bluetooth-hörlur av den typ man har för telefonsamtal. Så fort den är hopkopplad med mobilen hörs ljudet i hörluren, och stänger man av hörluren (eller batteriet dör) kommer navigatorns ljud i mobilens högtalare i stället. Automatiskt.

Olika mobiler och bilstereo har olika lång reaktionstid, så de 1,5 sekunder som är från början kanske behöver justeras.  Jag har ställt in (längst ner) på 1 sekund, det var lagom för min bilstereo. Jag försökte med 0,5 sekunder, men då hördes inte alltid den första stavelsen i instruktionen. Men man ska inte heller ha onödigt lång tid, då kanske en "sväng nu" -instruktion kommer för sent. Men här kan du testa dig fram. Välj så kort tid som möjligt utan att förta delen av instruktionen försvinner.

Så har vi inställningarna för kartor. Vilken typ av karta, och vad ska visas?

Backa tillbaka till startskärmen. Nere till vänster ser du en hög fyrkanter liggande på varandra:
Det är inställningarna för kartorna. Klicka på den.
Du kan nu välja kartlager, kartstilar och intressepunkter.

Kartlager:

Det är givetvis helt individuellt vad man föredrar, men under körning får man inte hantera mobilen, så då har du inte någon nytta av väder och wikipedia. Och kör man offline (för att spara surfpott) funkar de ändå inte.
(Dessutom är väderrapporten i navigatorn inte lika säker som lokala väderrapporter, som t.ex. SMHI i Sverige.)
Trafik, 3D-byggnader, Fartkameror och Favoriter räcker för mig (och för de flesta andra).
Ju mer som ska visas på kartan, desto långsammare uppdateras kartan under färd.

Kartstilar:
Jag vill bara navigera, så "Standard" räcker. Lättavlästa kartor. Behöver man kartor med extremt hög upplösning (under 8 cm!) finns satellitkartor, men då behövs uppkoppling och det drar surfpott och batteriförbrukningen ökar eftersom de laddas ner sekventiellt. Min mobil ger en noggrannhet på 2-3 meter med vanlig GPS och det duger för mig. Kan jag inte se en butik eller restaurang jag letat efter på tre meters avstånd ska jag nog inte köra bil...

Intressepunkter:
Det här är givetvis väldigt individuellt. Men ta inte med saker du inte är intresserade av under resan, de gör bara kartan mera svårläst samtidigt som mobilens processor får jobba hårdare. Långsammare uppdatering, mer ström.
"Alla kategorier" bör alltså avbockas direkt.
I mitt fall valde jag sedan Bensinstation, Parkering, Mat och dryck, Företag, Bilverkstad, Längs vägen och Shopping. Det jag vill hålla koll på under en bilfärd. Men du kanske hellre vill veta var du hittar sightseeing, nöjen och skolor, vad vet jag? Men om du vill ha bra respons och låg batteriförbrukning, ta bara med det du verkligen vill veta..

Slutligen, öppna inställningar igen (från startskärmen, kugghjulet nere till höger).
Välj nu Navigation.
Så här ser mina inställningar ut:



Återigen är det här en smaksak, men så här resonerade jag:
Körläge 3D eftersom jag tycker att det känns mest naturligt. Men det är en smaksak.
Helskärm. Fast i min mobil ser jag faktiskt ingen skillnad. Klickar jag bort panelerna är det helskärm oavsett inställning, och klickar jag fram dem är de framme oavsett inställning...
Autostart: When moving. Jag kan ta den tid på mig jag behöver om jag vill lägga in delmål på resan utan att appen plötsligt slår över till navigation. När man är färdig kör man i väg och navigationshjälpen startar när bilen (eller jag själv om jag promenererar) kommer i rörelse, det räcker med 5 - 10 meters förflyttning.


På ovanstående skärm ser du också nedtill Specific Settings (specifika inställnignar) för fotgängare (Pedestrian), Cykel och Bil. För cykel kan man välja cykeltyp och hur branta backar man accepterar.
För bil kan man välja Head-up display (om man vill ha guidning som speglas upp i vindrutan nattetid, så att man ser vart man ska utan att behöva flytta blicken), om man vill ha snabbaste eller kortaste väg till målet, och hur den ska göra vid tät trafik (info hämtas bara online) - samt om man ska undvika vägtullar, motorvägar, färjor eller oasfalterade vägar. Själv har jag bara valt det sista. Att undvika motorvägar och vägtullar är kanske av betydelse i länder som Frankrike där det finns betalmotorvägar som kan vara dyra, samtidigt som det finns lite långsammare gratisvägar alldeles intill. Vägtullar samma sak. Trängselavgifterna i exempelvis Göteborg är inte högre än att det kostar mer bränsle om man ska passera utanför.


Vill du ta dig fram med allmäna transportmedel? Då finns ytterligare en sak du bör ställa in:
Gör en navigering (se här) och när informationsrutan syns nedtill, klicka på kugghjulet nere till höger. Under reseläge har du tre valmöjligheter: Bästa resväg - Kort gångväg - Färre byten.


Här tror jag att det räcker med inställningar.

Nu är det bara en (viktig) sak att göra innan du kan börja navigera offline: Ladda ner kartor.
Du har tillgång till kartor över c:a 200 länder. Dvs nästan hela jorden. Större länder är uppdelade i områden ifall man inte behöver kartor över hela landet.
OSM-kartorna innehåller inte bara det man behöver för själva resan, typ vägar, gator, gångstigar, cykelbanor, sjöar och grönområden mm utan också POI (points of interest, intressepunkter). Och de är väldigt många:
Bensinstationer, parkeringsplatser, mat och dryck, boende, läkare, företag, bilverkstäder, skolor, nöjen, geografiska områden, offentliga tjänster, transport (typ buss- spårvagns- och tunnelbanehållplatser, tågstationer, flygplatser...), religiösa platser, "längs vägen" (rastplatser mm), Shopping, Sightseeing, Sport (fotbollsplander, arenor, ishockeyrinkar mm), och slutligen "Ej kategoriserad" (dvs något som inte passar in i några av de andra katetorierna).

I en del länder talar vi om hundratusentals intressepunkter. Och det tar givetvis plats.
Så en karta över exempelvis hela Tyskland behöver nästan 3 GB minnesutrymme, Amerikas Förenta Stater drygt 13 GB. Så om du ska besöka New york, ta inte hem hela USA-kartan, det kanske är mer än vad din mobil orkar med.

Ladda alltså ner de offlinekartor du kommer att behöva, inte mer. Om du har ett separat minneskort kommer de att hamna där om det finns plats, om det är fullt hamnar de i internminnet.
Så här gör du:
Om du återgår till startskärmen (backa som vanligt) ser du i mitten nedtill en nedåtriktad pil.
Klicka på den.
Nu öppnas ett fönster där du kan välja de offlinekartor du vill ha.
Här har jag bläddrat fram till Sverige (låååååångt ner på listan) och klickat på Sverige-Götaland och Sverige-Svealand.

Jag bor i Göteborg och planerar inte att åka norr om vänern, så jag behöver inte norrlandskartan, vilket sparar drygt 100 MB på mitt minneskort. Om jag skulle behöva det längre fram är det bara att ta ner den då.

Till höger om områdesnamnet finns en ring med en nedåtpil. När kartan laddas ner växer en markering på ringen med start från "klockan 12", och när den kommit runt ett helt varv är kartan nedladdad och ringen med pilen ersätts av en mobiltelefonsymbol (som på bilden till höger om Götaland och Svealand).
Gör detta med alla de länder / områden som du har tänkt åka i.
Många länder, exempelvis Tyskland är uppdelade i mindre delar, så om man ska åka genom Tyskland är det bra att i förväg kolla vilka delstater man tänkt passera. När vi ska åka till Holland blir det  Niedersachsen,  Nordreihn-Westfalen och
Schleswig-Holstein plus storstäderna Bremen och Hamburg. Eftersom vi inte kommer att åka in i andra områden i Tyskland laddar vi inte ner fler tysklandskartor, det sparar vi närmare 2 GB på jämfört med att helt enkelt välja "Tyskland".

Nu räcker det med inställningar, det är dags att använda navigatorn...


Navigation, exempel på bilnavigering
Cykel och fotgängare fungerar i princip likadant

Vill du hellre se vidor så klickar du här.

Busenkelt om du låter navigatorn bestämma allt:
 Du vill åka till en viss adress eller ett visst företag.
Exempel: Åk till vår butik! Upptill på startskärmen ser du en sökruta. (Förstoringsglas + texten Sök)
Fyll i Valutronic, det räcker. Om några sekunder dyker företaget med noggrann adress upp, och till höger avståndet från din position :

Klicka på förslaget (Valutronic och adressen)
Nu visas en karta med en svartvit "kartnål" där vår butik befinner sig, och du ser även texten Valutronic:

Nedtill finns våra uppgifter och längst ner olika färdsätt. Ska du åka hit med bil, klicka på bilen. Ska du cykla väljer du cykeln, ska du gå, "gubben". Klart! Nu är navigeringen igång, det är bara att följa instruktionerna.
Vill du använda allmäna färdmedel (bussen) se instruktion här.
Är det en längre sträcka visas en karta med en blå väg (den som väljs automatiskt) och eventuellt några grå vägar som du kan välja om du hellre vill åka någon av de vägarna. Gör du inget blir det snabbaste väg om du valt det i inställningarna. Klicka på START (uppe till höger) och navigeringen börjar.

(Nej, jag kör inte i 160 km i timman... Det är en demo-bild, och när man kör en demo av en rutt kan man välja att köra från normalhastighet till tio gånger hastigheten. Jag har valt fyra, så det blir 160 knyck i 40-område.

Alltså: Ange mål, tre klick och du är på väg:
Välj mål, klicka på den noggranna beskrivningen (målet visas), klicka på bil, cykel eller fotgängare (färdvägen visas), klicka på START och du är på väg!

Men om du ska långt och inte har bil? Då kan du klicka på bussen i stället.  Men du måste vara online, eftersom appen då tar ner aktuell trafikinformation via nätet.
Man får då se resvägen på en karta, och nedtill på skärmen en informationsruta med tid för närmaste avgång, anskomsttid och ikoner för fotgängare, buss, tåg eller vad det nu är som behövs för att komma fram.
Klicka på informationsrutan och du får en tydlig beskrivning. Vart du ska gå, vilka fordon du ska ta, när de avgår, hur många hållplatser du ska åka mm mm.
Jag vet inte om man kan få fler alternativ än närmaste avgång, det har jag inte testat. Men när jag valde att ta mig från hemadressen till en adress i Vänersborg, och hade ställt in för kortaste gångväg, tog den aktuell information från Västtrafik (man ser det genom att klicka längst ner i listan) så det verkar tillförlitligt.

Ett navigeringsexempel till, nu lite knepigare eftersom vi ska köra bil till en plats där man inte får köra bil, nämligen Borås djurpark.

Skriv Borås djurpark i sökrutan på startskärmen.
Så här blir det efter några sekunder:

Klicka nu på rutan som dyker upp (med giraff, namn och adress och körsträcka).

Nu ser du området där djurparken är, inringat med en orange markering.
Det blir så när det handlar om hela områden, stora P-platser, större byggnadskomplex mm.
Hur du går vidare beror på om du tänker återvända flera gånger till djurparken, då sparar du den som favorit, men är det ett engångstillfälle kan du välja navigering direkt.
Om det är första gången, klicka på bilen nere till vänster.
Ordet Beräknar dyker upp nedtill, och några sekunder senare visas resväg med blå linje. Om det finns en grå linje är det en alternativ väg, och om du föredrar den (oftast en väg som tar längre tid) klickar du på den grå linjen, så blir den blå i stället, och du har valt den vägen.
I det här fallet erbjuds man dock bara en väg.


Som du ser i sökrutan upptill har du nu "Från: Min position" och  "till Borås djurpark, Borås kommun, Västra Götalands län" (om det ryms i displayen, annars förkortas adressen som här ovan).
Klickar du på start, så börjar navigeringen. Men oj, vad säger rösten?
"Er destination ligger på en gata med begränsat tillträde." Varför? För att navigatorn hade själva djurparkens mitt som mål, och dit in finns bara gångväg. Så här blir det när du närmar dig målet:

(Ursäkta fusket, det står "Eklandagatan" upptill eftersom jag fortfarande är i Göteborg när jag tar bilden.)
Som du ser går den blå linjen över i en prickad linje. Det betyder att du måste gå därifrån för att nå målet. Har du tur är det en P-plats där bilvägen tar slut (som här), men har du otur finns det inte...

I de flesta fall är det därför bättre att välja en närliggande P-plats som mål.
Vi antar att det fortfarande är Borås djurpark.
Vi börjar från början och gör samma saker, men stannar när djurparken är orangemarkerad.
Zooma nu in på parkeringen (som är till höger om djurparken, alltså öster om den). Tillräckligt för att se P-platsen tydligt.

Klicka nu på krysset till vänster om texten nedtill, så blir bara kartan kvar och den orange markeringen försvinner.
Håll nu fingret på P-platsen, och efter en sekund dyker en svartvit kartnål upp:

Nu står det Margaretagatan nedtill, det heter gatan utanför P-platsen.  Klicka på bilen (eller pilen till höger om texten) så startar navigeringen till P-platsen utanför djurparken.

Tänker du besöka djurparken flera gånger? Då kan du välja att i stället ange adressen som en "Favorit".
När du befinner dig som på bilden ovan (dvs just innan du valde att navigera)
... sveper du upp den grå kartnålen ovanför texten så att det blir så här:

Klicka på stjärnan, och när nästa fönster öppnar sig, byt namn från Margaretagatan till Borås djurpark.

Klicka på SPARA.

Nästa gång du vill åka till Borås djurpark: Klicka på sökrutan, men skriv ingenting. I stället klickar du på Favoriter och väljer Borås djurpark i listan. P-platsen utanför djurparken visar sig (med en gul stjärna och texten Borås djurpark som du nyss skrev), sedan är det bara att klicka på bilen eller navigationspilen under / till höger om texten nedtill, så är du på väg.

Du kan också lägga till favoriter om du vet var de ligger på kartan. Du zoomar in på gatan om man kan parkera där, eller på närmaste P-plats, håller fingret där en sekund, och när namnet på platsen visas nedtill, svep upp texten och klicka på stjärnan, ge platsen ett passande namn och spara.

Om det låter besvärligt, gör det några gånger, så sitter det snart i ryggmärgen.

Men... antag nu att du ska någonstans, och den väg du vill ta blir vare sig grå eller blå... Kan du då tvinga fram en annan väg än de förslagna? Ja, och det är faktiskt enkelt:

Jag vill åka från Rosensköldsgatan (vår butik) till Kallebäcksvägen.
Så jag skriver Kallebäcksvägen i sökrutan och får en markering av var det är:


Jag klickar på bilen och får förslagna rutter.
Här är resultatet. Nu ville jag åka via Framnäsgatan.
Det finns flera alternativ, men inte längs Framnäsgatan:


Så jag zoomar in på Framnäsgatan, håller fingern där och en svartvit kartnål dyker upp. Det blir mitt delmål på vägen till Kallebäcksvägen:

Samtidigt dyker texten Framnäsgatan upp nere på skärmen, och längst ner till vänster en blå kartnål.
 Jag klickar på den så blir Framnäsgatan ett delmål, färdvägen ritas om så att den passerar den punkten:

Jag klickar på START så är navigationen igång, och den kommer att gå via Framnäsgatan.
Samtidigt sparas den här rutten under Historia, så att jag kan använda den nästa gång jag ska till Kallebäcksvägen.
Fråga: Finns det någon nackdel med det här?
Ja, att en resa med delmål MÅSTE passera delmålen. Om man bara väljer ett slutmål, och avviker från den förslagna kursen, får man en omritning av färdvägen så att man får snabbaste väg till målet från den punkt man nu hamnat på. Men om man har ett delmål får man i stället snabbaste väg dit, även om man redan passerat det och det därför bara innebär en försening.
Så mitt råd är att bara ange delmål när du är säker på att du vill åka just den vägen. Men då är det förstås utmärkt. När vi exempelvis ska åka till Nederländerna VET vi att vi kommer att välja vägen via färjan  Helsingborg och Helsingör så att vi får kan ta en kopp kaffe och göra oss av med annan vätska, men inte vill ta färjan Rödby-Puttgarden eftersom den billiga biljetten inte är giltig om man missar rätt avgång. Då åker vi hellre via Storebaeltsbroen som inte kräver någon speciell tid för passagen.
Slutligen vill navigatorn köra oss till Heemskerk via Amsterdam, men vi vill undvika köerna som ofta är milslängs på eftermiddagen när vi i så fall skulle passera. Så det blir ett delmål på Afsluitdijk, den norra motorvägen mellan havet och innanhavet. Klart! Så länge vi inte missar något av delmålen kommer navigatorn att leda oss precis den väg vi vill.
Men för säkerhets skull har vi också lagt in delmålen som favoriter, eftersom vi kanske ändrar oss vid något tillfälle och inte vill vara totalt låsta vid en viss färdväg.
Att ha en komplett färdväg är alltså väldigt bekvämt, men för säkerhets skull bör man också ha samma delmål som favoriter.


Som med alla appar (och datorprogram) så finns det en effektiv metod att lära sig dem: Lek med dem.
Testa olika funktioner, och om du misslyckas, börja om. Du lär dig.
Och när "det sitter" kan du planera långa bilresor, cykelturer eller promenader hur elegant som helst. Eller helt spontant, var som helst, med mobiltäckning eller inte, välja en intressant plats att åka bil, cykla, gå eller åka med allmäna transportmedel till.
Jag gillar som du förstår den här appen. Vill jag göra det enkelt för mig väljer jag bara slutmål och klickar på RUTT, sedan START och jag är på väg.Busenkelt, vem som helst klarar det.
Vill jag välja en annorlunda väg finns det ofta flera att välja på, och finns inte den väg jag vill ta, lägger jag till ett delmål. Det tar inte många sekunder.
Och, inte minst: Den har OSM-kartor, så gångvägar (exempelvis inne i Borås djurpark) och cykelbanor (ut till kusten i Nederländerna) finns med.
TomTom-kartorna som används i exempelvis Offline Maps & Navigation har bara en stor grön yta över Borås djurpark. Inga gångvägar alls, så när man kommit in i djurparken kan man lika gärna stänga av den.  Samma sak på många ställen i Nederländerna, där det bara finns cykelväg genom dynerna ut till kusten. Den här appen funkar riktigt bra även när man cyklar och promenerar, de som har tomtomkartor är egentligen bara riktigt bra när man kör bil.

Slutsats: Om du är ute efter en navigator som fungerar offline, som kan navigera dig vare sig du kör bil, cykel, promenerar eller åker med offentliga transportmedel, och som snabbt kan hitta rätt väg även på långa sträckor genom flera länder är det här helt rätt.
Att den dessutom är helt gratis och reklamfri gör inte saken sämre.