Fraktkostnader

Vi anlitar två fraktföretag, PostNord (f.d. Posten) och DB Schenker (privpak).
Vi tar ut 20 kr expeditionsavgift på varje order för pakethanteringen när vi skickar med PostNord, vi måste lämna försändelserna hos vårt företagscenter, vi får åka drygt en mil (!) med egen bil.
Vid brevleverans (dock ej OLP-1) är minsta fraktkostnad 56 kr.
När vi levererar med DB Schenker är både fraktkostnaden och expeditionsavgiften lägre, vi har avsevärt kortare avstånd / tid till DB Schenker.
Tills vidare gäller följande, både frakt och expeditionskostnad är inräknade i de olika fraktklasserna.

Fraktklass, se respektive artikel

Postförskott.
(+110 kr)
  Endast PostNord

Förskottsbetalning.
Lev.med
PostNord

Förskottsbetalning.
Levereras av DB Schenker

A1 (under 1 kg, under 10 liter, maxlängd 35 cm med DB Schenker)

252,00

142,00

108,00

A och B (Max 3 kg. Max 10 liter med
PostNord, max 56 liter med DB Schenker )

252,00

142,00

115,00

C (max 5 kg. Max 17 liter med PostNord, max 98 liter med DB Schenker)

279,00

169,00

120,00

D 5-10 kg (max 35 liter med PostNord, max 98 liter med DB Schenker)

329,00

219,00

141,00

E 10-15 kg (max 53 liter, endast PostNord)

370,00

260,00


F 15-20 kg (max 71 liter, endast PostNord)

415,00

305,00



För artiklar där vi inte angett fraktklass i beskrivningen gäller begränsningarna i första kolumnen ovan, Fraktklass.
Du bestämmer själv hur det ska skickas när du gör din beställning.

PostNord är dyrast. Leveranstiden är i regel 1 – 2 dagar.

DB Schenker är billigare, men frakttiden är lite längre, 2 – 3 vardagar är normalt, ytterligare någon dag till mindre samhällen.
Eftersom vårt ombud bara har Privpak kan vi inte skicka mot postförskott via Schenker, betalning görs vid beställningstillfället.

Billigast (och ibland också snabbt) är när vår leverantör skickar direkt till dig. (Allt eller huvuddelen av beställningen så att resten ryms i ett icke skrymmande brev). Fraktkostnaden 90 kr oavsett vikt. Betalning i förskott.

När du beställer, berätta hur du vill ha det skickat.
Vid postförskott betalar man i kassan när paketet hämtas ut.

Vid förskottsbetalning gör du betalningen först när du fått vår orderbekräftelse (via e-post).
Så vet du vilken leveranstid du kan vänta dig.

Minimibeställning 400:- inkl moms.
Vid beställning för mindre än 400:- inkl moms tillkommer 50 kr expeditionsavgift för att åtminstone delvis täcka
fraktkostnader från våra leverantörer till oss och den "ställtid" som varje beställning oavsett värde innebär.


Två möjligheter finns när det gäller förskottsbetalning:

1)
Swish. Allra bäst. Det har hög säkerhet* och går på några sekunder.
Har vi artiklarna i lager kan vi skicka samma dag om betalningen kommer före kl 15.
Vårt Swish-nummer är samma som vårt telefonnummer: 070 776 00 45. Mottagarnamn är Stefan Berge, innehavare av Valutronic. Genom att koppla Swish till ett privat Swish-konto slipper vi avgifter som annars skulle höja våra priser till dig som kund.

2)
Betalning via din Internetbank. Betalningen görs till vårt bankgirokonto: Valutronic, 5000-3482
När vi ser betalningen på kontot skickas paketet, senast följande vardag. Kvitto medföljer givetvis i paketet.

Om det är enstaka artiklar som finns i Monacors lager kan vi låta dem skicka direkt till dig som kund, du utnyttjar vårt specialavtal med dem, och betalar bara 90 kr i expeditionsavgift oavsett paketets vikt. Vi gör beställningen hos dem samma dag som betalningen inkommit på vårt konto.

*)
Swishbetalning är antagligen den säkraste betalningsmetoden hittills.
Den stora skillnaden mot kortbetalning är att det inte är säljaren som via sin utrustning
drar pengar från ditt konto.
I stället är det är du som
skickar pengar från ditt konto, med din egen mobiltelefon, efter att du legitimerat dig med mobilt bank-ID.
Mottagaren av betalningen har därför ingen möjlighet att påverka överföringen.
Och de enda uppgifter han/hon får är ditt namn och summan, varken konto- eller kortnummer visas.
En kortläsare kan däremot hackas, och kort- och kontouppgifter kan missbrukas.

Har du inte redan Swish, fundera på det! Och tycker du, som vi, att det verkar bra, be din bank ordna saken.
Det tar bara några minuter att koppla Swish till ett bankkonto.
OBS. Vi har inte betalt för att skriva positivt om Swish, vi vill bara informera om det vi själva gillar.

Felsökning. Det har hänt att en kund bett oss kontrollera exempelvis en förstärkarmodul.
Vi reparerar fabrikationsfel utan kostnad om felet uppstått inom ett år. Det är dock ytterst sällan det är ett fabrikationsfel, däremot har åska kunnat skada elektroniken (som all annan elektronik). Och då gäller inte garantin. Ännu vanligare är att det är fel på något annat i ljudkedjan, våra produkter är noggrant testade och rejält dimensionerade för att inte gå sönder under överskådlig tid.
Om en artikel lämnas till oss för kontroll, och det inte visar sig vara något fel på den tar vi ut en felsökningsavgift, beroende på den tid som gått åt. Vår timpenning är för närvarande 500 kr inkl moms.
Att hämta ett paket hos vårt ombud tar en kvart, lika mycket att lämna in för retur till kunden, så startkostnaden är 250 kr. Till detta kommer själva kontrollen. En förstärkarmodul kontrolleras på tio minuter, ett filter på fem minuter, ett högtalarelement också fem minuter, en färdig högtalare kan ta upp till en halvtimma beroende på hur den monterats ihop av kunden. Om du är osäker på om det verkligen är våra artiklar som har ett fel, kolla därför en extra gång. Det känns inte roligt för oss att ta betalt för ett arbete som egentligen inte behövde göras, men vi kan inte arbeta gratis om vi ska kunna leva på vår verksamhet.

Fraktkostnad tillkommer. Förskottsbetalning gäller alltid vid kontroll / reparation och vi skickar tillbaka med DB Schenker, se vår fraktprislista.