En del säljare av Hi-Fi talar om förstärkares eller högtalares karaktär.
"Varmt" ljud eller "svalt" ljud eller "mjukt" ljud eller vad man nu säger...


För många år sedan hade vi en NAD 3020E. Det var en förstärkare med "varmt" ljud.
På den tiden var det singlar, EP- och LP-skivor som gällde, och inspelningarna av den popmusik vi lyssnade på var sällan perfekta. Ljudet var inte särskilt detaljerat, och överstyrda inspelningar var inte ovanliga. Kanske var det detta som gjorde NAD 3020E till en storsäljare.
Dess varma ljudkaraktär  "rundade av" kantigheterna och musiken blev mera njutbar.
Det fanns inte så många smådetaljer i inspelningen från början, så "avrundningen" gjorde ingen större skada.
Men...
Numera förekommer knappast vare sig (omedvetna) överstyrningar eller andra fel som behöver slätas över.
Tvärtom vill man ha med alla detaljer för att ljudet ska bli så levande som möjligt.
En förstärkare eller högtalare ska därför helst inte ha varmt ljud, såvida man inte bara lyssnar på äldre inspelningar där en "uppmjukning" är en fördel.

 Men om jag helt enkelt tycker om varmt ljud, då? kanske du tänker. Det är väl ändå en smaksak?
Tja... Låt mig göra en jämförelse mellan varmt ljud och en krydda man har till mat:

Antag att du gillar grilltat kött och har en favoritkrydda till det. (Vi antar att det är citronpeppar, det är min favorit när jag grillar kött.)
Du grillar några bitar fläskkarré och kryddar med citronpeppar. Det blir delikat, givetvis långt bättre än okryddat kött.
Du öppnar en påse potatisklyftor och steker upp dem. De är visserligen redan färdigkryddade, men du gillar ju citronpeppar så du häller på lite av det också. Det blir helt OK.
Till det här vill du ha lite grönsaker. Du kryddar också dem med citronpeppar. Nu börjar det kanske bli lite tjatigt.
Så avslutar du måltiden med en portion vaniljglass. Och kryddar glassen med citronpeppar.
Nu är det inte så kul längre.
Så länge det handlar om grillat kött är det kanske perfekt, men när du känner aromen av citronpeppar vad du än äter, så blir det snart irriterande. Risken är stor att du helt tröttnar på citronpeppar och inte vill ha det över huvud taget.
Du förstår kanske vart jag vill komma:
Det finns musik, framför allt äldre inspelningar, som gärna får "kryddas" med lite extra värme.
Men när du hör samma "värmetillägg" varje gång, vad du än spelar för musik, blir det till slut tröttsamt.

Du kanske gillar äldre jazz, och om du själv är gammal minns du kanske hur mjukt och lent det lät i en rörbestyckad grammofonmöbel. Till och med de högsta tonerna från en saxofon lät mjuka och trevliga. Så... så länge du spelar äldre jazzmusik har du inget emot att ljudet är uppmjukat, det lät ju så förr.
Men så är det dags för lite pianomusik. Det låter inte illa, men det blir lite "instängt", det saknas den luftighet som inspelningen har. (Fast det vet du förstås inte om du inte kan jämföra med en bättre förstärkare / högtalare.)
Och när en sångerska börjar sjunga till pianomusiken saknas närvarokänslan. Det börjar bli lite tråkigt.
Så är det dags för "efterrätten" -- nyinspelad musik med syntar och små ljudeffekter... som bara låter "platt" eftersom detaljerna inte finns med.
Hade din anläggning tvärt om haft en överdriven detaljåtergivning, ett "svalt" eller lite hårt ljud, så hade kanske syntmusiken låtit extra häftig, men jazzmusiken blivit jobbigt skrikig.

Så låt ingen lura dig att köpa en förstärkare eller högtalare med "härlig värme" eller någon annan färgning av ljudet som gör en viss musiktyp "bättre".
När en duktig ljudtekniker mixar en inspelning kan det bli många omtagningar innan det låter helt rätt och inspelningsteknikern är helt nöjd. Det ska man givetvis inte ändra på!
Det vore som att hälla på ketchup (eller citronpeppar...) på en maträtt som är tillredd av en mästerkock.

Och ganska mycket äldre musik finns remastrad på exempelvis Spotify, och då har man i regel sett till att det låter "rätt" från början. Så inte heller då ska förstärkaren eller högtalarna lägga till eller ta bort något från ljudet.
Opåverkat, ofärgat, neutralt blir bäst.

Vill du kunna lyssna på all sorts musik ska anläggningen alltså återge den precis som den spelades in. Om du då tycker att basen på en inspelning från 50-talet är för svag, vrid upp den på förförstärkaren. Om en gammal inspelning är lite skrikig, dämpa diskanten på förförstärkaren. Men med tonkontrollerna i neutralläge ska återgivningen vara neutral, annars passar inte anläggningen till all sorts musik.

"Neutral" låter kanske lite tråkigt, men så är det inte. Tvärt om. Lika väl som anläggningen inte lägger till något som inte finns på inspelningen, så tar den heller inte bort något. En varm jazzinspelning förblir varm, en "cool" syntinspelning förblir cool.

Det är därför vi har varit så noga med att göra vår förförstärkare, Preamp 2 och vårt slutsteg, Poweramp 5, totalt neutrala. Preamp 2:s bas- och diskantkontroller påverkar bara just bas och diskant, det känsliga mellanregistret förblir opåverkat så att du kan njuta fullt ut av din musik, oavsett musiktyp.