bygg högtalare själv konstruera montera älska njuta lyssna bäst bästa billiga lågpris bygg själv bygga själv köpa köptips audiofil audiofilhögtalare Hi-Fi hifi hajfaj perfekt ljud musik musikälskare perfekta studiomonitorer studiohögtalare hifihögtalares

Matematik kontra elbilar:
Världen har drygt 1 miljard bilar.
Om en elbil ska ha en räckvidd motsvarande en bränsledriven bil (50-100 mil) behövs c:a 100 kg Litium till bilens allra första batteri (förutsätter strömlijeformad kaross).
Ersätt alla dagens bilar med (eller bygg om dem till) elbilar, så behövs 100 miljoner ton litium
...till första omgången batterier.

Problemet:
Världens litiumreserver är bara14 miljoner ton (ekonomiskt lönsamt att bryta, se
https://sv.wikipedia.org/wiki/Litium).
Världens reserver av "fossila bränslen" är begränsat. Runt 1970 skulle de vara slut ungefär nu enligt media, nu tror man på ett antal årtionden ytterligare. Litiumresurserna räcker inte ens till första omgången batterier.

Visst, man kan ju öppna massor av nya, djupare gruvor för att sjudubbla utvinningen, då får åtminstone varje bil ett batteripaket som håller i några år. Men hur miljövänligt är det? Och vad gör man när batterierna ska bytas?

Om någon föreställer sig att vi återvinner batterierna nu, glöm det.
Det handlar fortfarande om "deponi" (ett fint ord för att man staplar dem på hög någonstans), inte återvinning.
Och det beror på att återvinningen är energikrävande, smutsig och dyr! Absolut inte miljövänlig. (Och, då handlar det bara om att återvinna dyrbara metaller ur batterierna, inte det litium som alltså är grunden för batteritekniken.)

Men kan man inte ha mindre batterier och nöja sig med, låt oss säga 25 mils räckvidd?
Tänk dig en fotbollsmatch AIK mot IFK på nya Ullevi i Göteborg.
Efter matchen ska 10 000 stockholmare åka hem ungefär samtidigt. Bilarna har laddats under matchen (på P-platser med totalt minst 2000 laddstationer, en optimistisk siffra bara det, se den elektriska effekten nedan.)
Lågt räknat 2000 bilar ska återigen laddas ungefär halvvägs. Antag att varje bil behöver 50 kWh laddning för resten av sträckan, och att man har snabbladdare som laddar batterierna på en timma. För man vill ju inte behöva sova över bara för att "tanka".
Då behöver laddstationen klara 100 Megawatt. Det är ungefär vad hela Gotland har i medelförbrukning. Och det ska alltså koncentreras till området halvvägs Göteborg-Stockholm. Det blir rejäl kablar, det!
Förutom att alla andra vägar måste ha tillräckligt tätt med kraftfulla laddstationer så att det inte blir bilar stående lite här och var. För där har vi tyvärr ännu en nackdel:
Antag att du får "soppatorsk" med en vanlig bil. Du tar dig till närmaste tankstation, fyller en reservdunk på tio liter, tar dig tillbaka till bilen och kan själv åka och tanka bilen. Jobbigt, men det går.
Men med elbil... Ett måttligt stort batteri väger runt 100 kg, det 100 kWh batteri som Tesla har väger över 200 kg.
Det är inget man bär iväg själv, så hur löser man det? Ska en annan bil frakta ett nytt batteri för byte i din bil, eller ska vi ha laddstationer var 100:e meter på varenda väg i Sverige?
Det handlar om att en teknik man inför också ska fungera, en vacker dröm räcker inte.

Så länge elbilarna bara utgör någon bråkdel av en promille av alla bilar kan det verka vara en både möjlig och miljövänlig lösning, men när man räknar på hur det skulle bli om de "tog över" ser det inte lika ljust ut.
Varken råvaran till batterierna, elproduktion / eldistribution eller fordonens körsträcka räcker.
Så vad är det verkligt miljövänliga alternativet för att få lika lättanvända fordon som nu, och lika många?
Det finns inte.