Valutronic Poweramp 5* i laserskuren låda av björk. (Finns också mad svart PMMA-front.)

*) Tidigare beteckning CM-100-17. Bara ett namnbyte som tydligare visar vilken produkttyp det handlar om.

Emotiva ®, IQ audio ®, Boulder ®, Moon ®, Roksan ®, McIntosh ®* (inte datorerna)...
*) Registrerade varumärken.
Fina förstärkarmärken, bra ljud men också priser därefter. Från några tiotusenlappar till närmare två mille!
Behöver det verkligen bli så dyrt, bara för att man vill ha ljudkvalitet av högsta klass, inte bara stormarknadsljud? Nej, inte om du köper våra original-konstruktioner.
Vi har själva konstruerat våra förstärakre från grunden, och med två mål: Perfekt ljud och lång livslängd.
Ingen hörbar distorsion, inget störande bakgrundsbrus och absolut ofärgat, naturtroget och detaljerat ljud.
Den vanligaste orsaken till att en effektförstärkare får sämre ljud eller lägger av efter ett antal år är att tomgångsströmmen driver iväg. Om den minskar blir ljudet sämre, man får övergångsdistorsion. Om den ökar blir det i stället strömrusning, och den går sönder helt.
Vi kom på en egen lösning som ger konstant tomgångsström oavsett ålder. Båda problemen lösta. Du får en pålitlig förstärkare med högsta ljudkvalitet i många år framöver.

Hur kan vi hålla så låga priser?
1) Viljan. Vi vill inte att ljudkvalitet ska vara en klassfråga, och det är ju vi som bestämmer priset på våra produkter.
För perfekt ljud måste inte kosta en förmögenhet. Hittills har inte någon som besökt vår butik och provlyssnat kunnat upptäcka någon som helst brist hos Poweramp 5. Och då inkluderar vi de tillfällen då någon tagit med sig en "expert", en audiofil som är van vid tio gånger högre priser (eller mer). För inte ens riktiga "guldöron" har kunnat upptäcka minsta brist i ljudkvalitet när vi spelar musik direkt från datorn till Poweramp 5 kopplad till våra SQ-50H-högtalare.
2) Marknadsföringen. Vi har den här sajten du är inne på nu, och en på engelska. Du hittar oss inte i dyra annonser i fackpress eller på reklampelare på stan, och du ser ingen reklamfilm för oss på TV...
Ibland annonserar vi på gratis annonsplatser på nätet, förutom vår sajt är det är allt. Den största tillströmningen av nya kunder är kompisar till tidigare kunder. De har besökt dem och hört hur bra det låter, helt enkelt.
3). Specialkunskaperna. De flesta som konstruerar Hi-Fi har bara "skolkunskaper". Man tar ofta genvägar med IC för att slippa de mycket mera tidskrävande beräkningar man behöver göra för att diskreta komponenter ska arbeta optimalt just i ljudsammanhang. Vi har mer kunskaper än så, vi har bland annat läst psykoakustik, dvs hur man som människa upplever ljud. Så vi vet vad som är betydelsefullt för ljudupplevelsen, och vad som bara ser bra ut i ett datablad, och vi satsar på ljudupplevelsen, inte sådant som bara är tomma siffror.
4) De obetydliga kringkostnaderna. Vi har redan nämnt marknadsföringskostnader. När det gäller riktigt dyra produkter med exklusiva märken, som bara säljs i några få exemplar varje år, kan marknadsföringskostnaderna var många gånger högre än priset på komponenterna i förstärkaren. Våra kontanta kostnader för marknadsföring stannar på drygt 700 kr per år (valutronic.se och valutronic.com hos One.com).
Allt på vår internetsajt gör vi själva med gratisprogrammet KompoZer. Alla bilder är våra egna, och vi har LInux (Xubuntu) i våra datorer, gör fakturor och bruksanvisningar, fotoredigering, högtalarkonstruktioner mm i gratisprogram.
Vi har en liten butik med förhållandevis låg hyra där vi också monterar allt vi säljer, vi har ingen anställd personal, och ingen lagerbyggnad.
5) Nästan allt satsas på ljudet. Ibland ser man att ett säljargument för förstärkare är hög vikt, ibland över 20 kg.
Poweramp 5 väger inte mer än drygt 3 kg inkl låda och allt. Så vad är det som är så tungt i "fina" förstärkare? En tjock plåtlåda, eventuellt med en bit gjutjärn i botten för att göra den ännu tyngre. Så länge köparna tror att det finns ett samband mellan kvalitet och vikt kommer dyra förstärkare att också vara tunga. Men givevis har vikten inget med ljudet att göra.
Våra förstärkarlådor är lätta, hos oss är det ljudkvalitet som väger tyngst:
Poweramp 5:s nätdel består av en effektiv toroidtransformator med extremt låga störfält, ett nätdelskort med 6 elektrolytkondensatorer för extra hög rippeltålighet, självåterställande automatsäkringar och en överdimensionerad likriktare.
Effektmodulerna (själva slutstegen) är 100% diskret uppbyggda, och utgångskretsarna som har en speciell NPN-P / PNP-N -konfiguration ger hög stabilitet samtidigt som de genomgående snabba spänningsförstärkarstegen klarar minsta lilla detalj i musiken. Ett välbalanserat ingångssteg, balanserad strömspegelkoppling och separata strömgeneratorer ger låg distorsion, försvinnande lågt brus och fast och stabil högtalarstyrning.
Varje steg är optimerat för bästa ljud, men det blir ändå inte dyrt.
Det dyra i en förstärkare i hundratusenkronorsklassen är märket, marknadsföring, annonsering, aktieutdelning, försäljningskostnader, lagerhållning... som inte har med ljudkvalitet att göra.

Så egentligen är svaret på frågan rätt enkelt:
Hos oss betalar du för det högklassiga ljudet, inget annat.

Poweramp 5 säljs bara som komponentsats. Men allt är färdiglött, du behöver bara skruva fast delarna (tång och skruvmejsel) och ansluta ledningarna (skruvmejsel). Räkna med en timma om du saknar elektronikkunskaper eller vana vid montering. (Vi bygger ihop den på 20 minuter, men då kan vi ju konstruktionen utantill.)

För 4190 kr får du den kompletta satsen med alla komponenter och monteringsfärdig låda i björk (se bilden upptill på sidan) med förgyllda poluttag för högtalaranslutningen. Tillägg 250 kr om du vill ha front och lock av mattsvart PMMA för ett mera "konventionellt" utseende. (Inte för att vi tycker att det är snyggare, utan helt enkelt för att det är ett dyrt material.)
Alla lödningar är som sagt redan gjorda, ledningarna är tillklippta och skalade och ska bara skruvas fast i kopplingsplintar eller tryckas fast på flatstift. Se anvisningar här.

För 3490 kr får du en enklare sats. Elektroniken är densamma, det som skiljer är att du gör lådan själv och nöjer dig med vanliga fjädrande poluttag. Vill du ha samma förgyllda uttag som i satsen med monteringsfärdig låda tillkommer 200 kr.
Byggbeskrivning (och lådritning för dig som vill göra egen låda) hittar du här. Har du verktyg, tid och är lite händig är det här givetvis ett bra alternativ som sparar lite pengar.

Förstärkareffekten är 2 x 50 W (äkta watt med riktig musik, inget fusk), och med ett par SQ-50-högtalare blir det 110 dB ljudtryck. Läs här vad det betyder för hur länge du kan lyssna utan att få hörselskador.

Poweramp 5  High-end effektförstärkare, full referenskvalitet.

PA5L, komponentsats till Poweramp 5, med färdig lådsats (björk) och förgyllda poluttag. Pris 4190 kr. Med svart front 4290 kr.
PA5N, komponentsats till Poweramp 5, utan låda och med fjädrande poluttag för att passa gör-det-själv-lådan. 3490 kr
Klicka här för ritningar och tips för gör-det-själv-lådan
Klicka här för de båda komponentsatserna

Björkytan är lätt att betsa, om man vill ha lådan i någon annan färg än den har från början. PMMA-front och svartbetsat lock, till exempel.

Gör-det-själv-lådan av
svartlackad oljehärdad board.
Om man inte granskar alltför
nära ser det riktigt bra ut
trots att vi sågade till bitarna
på en enkel bandsåg,
borrade och filade med
vanliga handverktyg och
sprayade med hobbyfärg, allt på ungefär två timmar.
Preamp 2, förförstärkare med ingång för pick-up.
Preamp 2 har fyra ingångar varav en RIAA med kontinuerligt justerbar känslighet och, givetvis, ljudkvalitet av absolut högsta klass.
Drivs med 12V DC, nätdel ingår. Reglage för volym, balans, bas och diskant. Den signalkälla som spelar upp ljud är också den som hörs, utan att man behöver koppla om på förstärkaren.
RIAA-förstärkaren har förutom högsta ljudkvalitet också en mycket låg brusnivå.
2990 kr, färdigbyggd och klar för inkoppling, ej byggsats.
3090 kr i svart PMMA (front,lock, sidor).
För den som är väldigt händig kan vi också sälja Preamp 2 utan låda, priset är då 2600 kr.
Se Preamp 2-sidan här.

RIAA-17 RIAA-steg med "rörkänsla". Som ovan men bestyckat med CMOS-par för frekvenskompensationen, vilket ger ett ljud som påminner om rör. Bruset är lägre än det från en vinylskiva, så det märks inte under spelning, dock inte lika lågt som hos RIAA-steget i Preamp 2. Ställbar känslighet 0,5 - 5 mV. Allt utom låda ingår, även nätdelen.
Pris 750 kr. Klicka här för att läsa mer.







CM-5017 Förstärkarmodul färdigmonterad på kylfläns
Uteffekt c:a 50 W, känslighet c:a 900 mV. Samma modul som används i Poweramp 5-förstärkarna. För dig som vill bygga ett förstklassigt Hi-Fi-slutsteg och kan fixar resten själv. Erfarenhet av elektronikbygge krävs. Själva modulen är lödfri, anslutningar görs med en skruvplint.

Pris 995 kr vid 1-9 st. 
Klicka här för att läsa mer.

Kit med två moduler + färdigmonterat nätdelskort: 2390 kr.


Ljudnivå och hörselskador. Du vill kunna njuta av din musik. Men då ska du givetvis inte förstöra din hörsel.
Frågan är: Hur högt kan man spela "riskfritt"?
Efter många års forskning har man fastställt gränsvärden för vad som är acceptabelt inom arbetslivet, för att undvika permanenta hörselskador. För hörseln spelar det ingen roll om det är musik eller maskiner man lyssnar på, så man bör hålla sig inom de här gränserna om man vill undvika hörselskador:

För en hel arbetsdag (8 timmar) är gränsen 85 dB. För varje fördubbling av ljudnivån (+3 dB) förkortas tillåten tid med hälften.
Vid 88 dB (+3 dB) är det alltså 4 timmar, vid 91 dB (+6 dB) 2 timmar och så vidare.
Om du skulle köra Poweramp 5 på maxvolym (2 x 50 W) med två högtalare i SQ-50-serien (90 dB/1W/1m) ska du alltså inte lyssna längre tid än 1½ minut per dygn, annars riskerar du skador.

Låt oss vända på saken: Du vill lyssna på en konsert som tar en timma. Resten av dagen är det relativt tyst.
Hur högt kan du då spela utan att riskera en hörselskada? Svar: 94 dB.
Med ett par SQ-50-högtalare innebär det att förstärkareffekten ligger på drygt 1 W per kanal.
Vid musikmixning rekommenderar man ett ljudtryck på 85 - 90 dB. Spelar man för lågt missar man kanske små detaljer, spelar man högre än 90 dB börjar örat ge så mycket distorsion att man får svårt att avgöra om ljudet är riktigt rent eller inte. För i takt med att örats distorsion ökar minskar hjärnans förmåga att upptäcka den och i en inspelningsstudio är ju det väsentligt.
Så musiken blir som mest njutbar (detaljerna kvar och låg distorsion) vid 85 - 90 dB, vilket motsvarar 0,2 - 0,5W per kanal (med SQ-50-modellerna).
Det stämmer också med hur våra besökare i butiken själva brukar ställa in volymen på Poweramp 5 -förstärkaren (som vi har ansluten till ett par SQ-50H eller SQ-50-20). Det brukar bli 0,1 - 0,5 watt per kanal.